Aktualności
Informacja o RODN WOM (struktura, adresy, telefony)
Doskonalenie nauczycieli
STUDIA
PODYPLOMOWE
Reforma Programowa
Bezpieczeństwo w szkole
E-PLATFORMA MOODLE
Konkursy przedmiotowe
Konkursy inne
Forum nauczycieli
Kwartalnik Nauczycielski
Programy nauczycieli
Materiały edukacyjne
Inne
Kształcenie integracyjne
Edukacja Elementarna w teorii i praktyce
Edukacja Artystyczna i Regionalna
Testy sprawdzające
Projekt - Miejsca Pamięci
Zarządzanie w oświacie
Projekty Europejskie
European Projects
Działalność naukowo-badawcza
Konferencje interdyscyplinarne
Zamówienia Publiczne Konkursy na stanowiska
Galeria
Publikacje zwarte
Częstochowski Biuletyn Oświatowy [CBO]
Przydatne linki
Portal pocztowy*

*  tylko dla zarejestrowanych użytkowników


- Informacje RSS


Informacje o RODN "WOM"
w Częstochowie













Click for Częstochowa, Poland Forecast

Jeśli masz jakieś pytania napisz:

W sprawach dotyczących serwisu internetowego proszę o kontakt z webmaster'em

 

Odwiedziło nas do tej pory:
1370417
internautów


Aktualnie stronę ogląda:
website stats
Tu znajduja sie osoby zaglądajęce na nasz serwis:

Wydawnictwo umożliwiające nauczycielom wymianę własnych doświadczeń


  Spis treści   Autorzy publikacji
  Zasady przygotowania publikacji   Terminy przyjmowania artykułów


 MARZEC 2009   CZERWIEC 2008   CZERWIEC 2007   MARZEC 2007   STYCZEŃ 2007   WRZESIEŃ 2006   CZERWIEC 2006   MARZEC 2006   GRUDZIEŃ 2005   CZERWIEC 2005   GRUDZIEŃ 2004   WRZESIEŃ 2004   CZERWIEC 2004   MARZEC 2004   GRUDZIEŃ 2003   WRZESIEŃ 2003   CZERWIEC 2003   MARZEC 2003   GRUDZIEŃ 2002   WRZESIEŃ 2002   CZERWIEC 2002 

Spis treści

WRÓĆ

 


Przedszkolak w „Krainie literek”

mgr Agnieszka Małecka - Przedszkole w Mykanowie


Opracowała mgr Agnieszka Małecka nauczycielka Przedszkola w Mykanowie.

Artykuł przedstawia sposób w jaki nauczycielka grupy młodszej (dzieci 3, 4, 5 letnie) wprowadzała kolejne literki alfabetu. Dzieci poprzez udział w zabawie dydaktycznej umownie nazwanej „Podróż do krainy literki” poznają różne wyrazy rozpoczynające się daną literką. Ruch, działanie oraz ciekawe pomysły zabawy pozwalają dzieciom w sposób prosty i przyjemny zapamiętać kolejną literkę. Każde zajęcie kończy się namalowaniem portretu danej litery.

Artykuł ma na celu pokazanie innego, ciekawego, atrakcyjnego dla dzieci sposobu wprowadzania liter, a zawarte w nim przykładowe konspekty nauczyciele mogą wykorzystać zarówno w grupie dzieci pięcioletnich, jak i sześcioletnich.

Każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego na pewno zdaje sobie sprawę z tego, iż wprowadzanie kolejnych liter alfabetu oparte tylko i wyłącznie na podręczniku jest dla dzieci mało atrakcyjne. Dzieci bardzo często po krótkim czasie nudzą się, są zmęczone, a przez to słabiej przyswajają wiedzę. Postanowiłam opracować metodę, która pozwoli mi w sposób ciekawy zapoznać nawet dzieci młodsze z alfabetem.

Mając na uwadze to, iż podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa postanowiłam poprzez zabawę nauczyć dzieci kolejnych liter alfabetu. Ma ona formę zabawy dydaktycznej nazwanej przeze mnie „Podróż do krainy literki” i w sposób atrakcyjny dla dzieci pozwala im poznać rozmaite wyrazy zaczynające się tą właśnie literą.

Opracowane przeze mnie konspekty zajęć można wykorzystać zarówno w grupie dzieci pięcioletnich, jak i po wprowadzeniu pewnych utrudnień w grupie dzieci starszych. Wszystko to zależy od grupy dzieci z jaką nauczyciel pracuje, ich możliwości rozwojowych.

Każde zajęcie zaczyna się prezentacją danej litery, odszukaniem jej w alfabecie, a następnie przy akompaniamencie muzyki dzieci udają się „samolotem” do krainy literek, gdzie poprzez działanie, zabawy lub zadania do wykonania przez daną literę poznają wyrazy zaczynające się daną literą. Każde zajęcie kończy się wykonaniem portretu danej litery, które z kolei są wywieszane na tablicy umieszczonej w sali, co pozwala dzieciom utrwalić jej kształt.

KONSPEKT ZAJĘĆ

Grupa wiekowa: 3, 4, 5 - latki

Miejsce: sala przedszkolna

Temat zajęcia: „W krainie literki D.”

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, w grupach

Metody: czynna, zadaniowa, słowna, pokaz,

Środki dydaktyczne:

kredki, farby, ilustracje przedstawiające domy i ich lokatorów, ilustracje z dinozaurami, drabinami, kominami, domami bez dachów, duże arkusze papierów, płyta z nagraną piosenką, karty pracy indywidualnej

Cele operacyjne:

  • dziecko rozumie polecenia nauczycielki

  • dziecko potrafi dokonać klasyfikacji zbioru dinozaurów, przeliczyć elementy

  • dziecko potrafi wykonać zadanie w karcie pracy

  • rozróżnia kształt litery z pośród wielu innych

  • dziecko potrafi współdziałać z kolegami podczas zajęć.

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie w kręgu „Iskierka radości”

  2. Wspólne powitanie

    • dzieci witają się kolankami,

    • łokciami,

    • głowami,

    • stopami

  3. Zaproszenia do krainy literki „D”

    Dzieci chcąc dostać się do krainy literki muszą pokonać tor przeszkód:

    • przeskoczyć na jednej nodze określony odcinek drogi

    • z zamkniętymi oczami dotknąć prawą ręką nosa

    • przejść pod krzesełkiem

  4. „Dom”

    Dzieci poznają napis „dom”, oglądają różne rodzaje domów, następnie w grupach dobierają do każdego domku osobę która w nich mieszka: igloo – Eskimos, domek z trzciny – Murzynek, namiot – Indianin itp. Analiza wyrazu „Dom”

  5. Dinozaury”

    Dzieci oglądają ilustracje dinozaurów, następnie nauczycielka daje dzieciom karty z różnymi ilustracjami. Zadaniem dzieci jest znaleźć takie same dinozaury, ułożyć je w poszczególnych zbiorach i przeliczyć. Analiza wyrazu dinozaury.

  6. Drabina

    Dzieci wymieniają różne rodzaje drabin, oglądają ich ilustracje, a następnie w kartach pracy indywidualnej zaznaczają dwie drabiny takiej samej wysokości. Analiza słowa „Drabina”

  7. Dach

    Dzieci rozmawiają z nauczycielką o konieczności założenia w każdym domu dachu, wymieniają nazwy rzeczy, którymi można je pokryć, a następnie dorysowują dachy do przygotowanych ilustracji domków, kolorują je na różne kolory, wymieniają ich nazwę. Analiza słowa „dach”.

  8. Dym

    Dzieci dowiadują się, iż dymy wylatując z komina mogą tworzyć różne kształty. Rysują je na dużym arkuszu papieru. Analiza słowa „Dym”

  9. Dłonie

    Dłonie też zaczynają się literką D, więc dzieci przy pomocy nauczycielki odbijają z odcisków dłoni kształt litery D. Analiza wyrazu „dłonie”

  10. Spotkanie z literką D

    Dzieci poznają kształt literki „D, d”

  11. Poznanie piosenki o literce D, wspólny taniec przy muzyce

  12. Wykonanie karty pracy indywidualnej przygotowanych dla poszczególnych grup wiekowych.

  13. Zabawa ruchowa „Pingwinek”

KONSPEKT ZAJĘĆ

Grupa wiekowa: 3, 4, 5 - latki

Miejsce: sala przedszkolna

Temat zajęcia: „W krainie literki B.”

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, w grupach

Metody: czynna, zadaniowa, słowna, pokaz,

Środki dydaktyczne:

kredki, farby, list od babci Bożenki, balony, buty, bibuła, duże arkusze papierów, płyta z nagraną piosenką, karty pracy indywidualnej

Cele operacyjne:

  • dziecko rozumie polecenia nauczycielki

  • dziecko potrafi wykonać zadania przygotowane przez „Babcię Bożenkę”

  • dziecko potrafi wykonać zadanie w karcie pracy

  • rozróżnia kształt litery z pośród wielu innych

  • dziecko potrafi współdziałać z kolegami podczas zajęć.

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie w kręgu „Iskierka radości”

  2. Zabawa integracyjna w grupie „Imię do imienia”

  3. Zaproszenie do krainy literki B – Prezentacja literki, omówienie kształtu

  4. Podróż do krainy literki B – dzieci w „lecą” do krainy samolotem, w rytm słyszanej muzyki.

  5. Spotkania w „Krainie literek”

    • Babcia – dzieci dokonują analizy słowa babcia, obserwują zapis graficzny tego słowa, wymieniają literki z tego wyrazu, które już znają. Babcia ma na imię Bożenka. Dzieci wypowiadają się na temat swoich babć, określają ich imiona. Babica Bożenka zostawiła dla dzieci list w którym poprosiła je, aby wykonały dla niej kilka zadań;

    • Balon - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Zadaniem dzieci jest ozdobić pięknie przygotowane przez nauczycielkę balony – dowolna technika. Dzieci mają do dyspozycji mazaki, farby, papier kolorowy, klej;

    • Buty - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficznego tego słowa. Dzieci mają za zadanie pogrupować w pary (wyjaśnienie pojęcia para) zgromadzone w wielkim koszu buty. Są to buty zarówno dzieci, jak i osób dorosłych;

      Bibuła - Buty - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapis graficznego tego słowa. Nauczycielka prezentuje dzieciom różne rodzaje bibuły, dzieci wymieniają ich kolory. Na początek dajemy kolor biały, brązowy, potem następne kolory. Zadaniem dzieci jest wykonanie na dużym arkuszu papieru portretu literki B, wyklejonego z wybranych przez dzieci bibuł – praca w grupach.

      • Poznanie piosenki o literce D, wspólny taniec przy muzyce

      • Wykonanie karty pracy indywidualnej przygotowanych dla poszczególnych grup wiekowych.

      • Zabawa ruchowa „Balonik”

KONSPEKT ZAJĘĆ

Grupa wiekowa: 6 - latki

Miejsce: sala przedszkolna

Temat zajęcia: „W krainie literki M.”

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Metody: czynna, zadaniowa, słowna, pokaz,

Środki dydaktyczne:

kredki, farby, kolorowe chusty, różne rodzaje mydła, miska z wodą, rurki, mąka, ciemne kartki papieru, makaron różnego rodzaju, żyłka, farby tempery, mak, płyta z nagraną piosenką, karty pracy indywidualnej

Cele operacyjne:

  • dziecko rozumie polecenia nauczycielki

  • dziecko potrafi wykonać zadania przygotowane przez „Babcię Bożenkę”

  • dziecko potrafi wykonać zadanie w karcie pracy

  • rozróżnia kształt litery z pośród wielu innych

  • dziecko potrafi współdziałać z kolegami podczas zajęć.

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie w kręgu „Iskierka radości”

  2. Zabawa integracyjna w grupie „Imię do imienia”

  3. Zaproszenie do krainy literki M – Prezentacja literki, omówienie kształtu

  4. Podróż do krainy literki M – dzieci w „jadą” do krainy pociągiem, w rytm słyszanej muzyki.

  5. Spotkania w „Krainie literek”

    • motyle - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Dzieci oglądają odnalezione przez nauczycielkę w Internecie ilustracje różnych motyli, rozmawiają z nauczycielką na ich temat (opisują wygląd, kolorystyką), wykonują ”Taniec motyli” – taniec z kolorowymi chustami przy muzyce z magnetofonu;

    • Mydło - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Dzieci wypowiadają się na temat podstawowych zasad higieny, oglądają zgromadzone w sali mydła, porównują zapachy. Zabawa z mydłem – puszczanie baniek mydlanych;

    • Mama – dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Dzieci wypowiadają się na temat swoich mam, ich wyglądu, ulubionych czynności, pracy;

    • Mąka - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Rozmowa o sposobie wykonania mąki, różnych jej rodzajach, porównywanie konsystencji. Wykonanie rysunku – „Malowanie mąką” – dzieci rysują palcem obrazki z rozsypanej na ciemnej kartce mąki. Zwrócenie uwagi na nietrwałość pracy.

    • Makaron - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Porównywanie różnych kształtów makaronu, wykonanie naszyjnika z makaronu – nawlekanie na żyłkę, kolorowanie makaronu temperami.

    • Mak - dokonanie analizy słowa, obserwacja zapisu graficzny tego słowa. Wspólne oglądanie ziaren maku, wypowiedzi na temat przydatności maku w kuchni. Wykonanie portretu literki M – wyklejanie ziarnami maku.

  6. Poznanie piosenki o literce M, wspólny taniec przy muzyce

  7. Wykonanie karty pracy indywidualnej przygotowanych dla poszczególnych grup wiekowych.

  8. Zabawa ruchowa „Miś”

WRÓĆ

 


 
   
 © Copyright by RODN "WOM" w Częstochowie, 2000-2014        Design by czGeorge