Relacja z konferencji neurodydaktycznej „Język, mózg, emocje i relacje” - 16 października 2025 r.
W Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie odbyła się konferencja poświęcona neurodydaktyce, relacjom i neuroróżnorodności w edukacji. Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonała Aneta Żurek, dyrektor RODN „WOM” w Częstochowie.

Program konferencji był różnorodny i składał się z trzech bloków tematycznych, które pozwoliły uczestnikom spojrzeć na edukację z wielu perspektyw.
🔹 Blok I – Neurobiologia i mózg uczenia się
Mgr Robert Bielecki omówił w wystąpieniu „Pamięć w szkole. To nie tak jak myślisz!” mechanizmy pracy mózgu w kontekście edukacyjnym, zachęcając do włączania osiągnięć neuronauki w projektowanie procesu uczenia się. Dr Magdalena Żyła w wykładzie „Neurodydaktyka spotyka talenty – jak poznanie swojego potencjału wspiera relacje i proces uczenia się” połączyła wiedzę o mózgu z koncepcją talentów Gallupa, pokazując, jak poznanie własnego potencjału wspiera relacje i proces edukacyjny.
🔹 Blok II – Neuroróżnorodność, język i komunikacja
Dr Monika Pakura oraz mgr Joanna Szymczakowska podzieliły się praktyczną wiedzą i doświadczeniem w zakresie wspierania dzieci z trudnościami komunikacyjnymi w wystąpieniu „Jąkanie w perspektywie neuroróżnorodności – profilaktyka i wsparcie dziecka z jąkaniem w procesie edukacyjnym”. Mgr Daria Adamczyk w prezentacji "Neuroróżnorodność a nauka języka - jak wspierać komunikację w klasie zróżnicowanej poznawczo" przedstawiła konkretne strategie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach poznawczych i językowych.
🔹 Blok III – Emocje, relacje i mózg w praktyce edukacyjnej
Ostatni blok koncentrował się na emocjach, relacjach i aktywizacji uczniów. Dr Anna Pierzchała zaprezentowała w swoim wystąpieniu „Jak aktywizować najmłodszych uczniów? Profilaktyka pasywności w praktyce – program Uniwersytet Małego Profesora” program oparty na założeniach analizy transakcyjnej. Mgr Karolina Juszkiewicz przedstawiła w prezentacji „Emocje, relacje i organizacja – praktyczne podejście do pracy domowej u dzieci z wyzwaniami neurorozwojowymi” praktyczne podejście do pracy domowej u dzieci z wyzwaniami neurorozwojowymi. Wystąpienie mgr Rafała Wrońskiego, zamykające konferencję, „Stres i lęk w kontekście sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych” skupiło się na wpływie emocji na funkcjonowanie ucznia i jego doświadczenia edukacyjne.
Każde wystąpienie wnosiło coś ważnego — od praktyki szkolnej po refleksję naukową, od emocji po interdyscyplinarne działania.
Dziękujemy wszystkim prelegentkom i prelegentom za podzielenie się wiedzą, pasją i cennymi inspiracjami, a uczestnikom za obecność i rozmowy, które zostają z nami na długo.
Wydarzenie było moderowane przez organizatorów, nauczycieli-konsultantów RODN „WOM” w Częstochowie: Dorotę Liberdę, Darię Adamczyk i Rafała Wrońskiego.
 
 
 
 
 
 
 
 
 





