Relacja z konferencji pt. „Komunikacja jako kluczowa metoda wspierająca dostępność uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym
Konferencja zatytułowana „Komunikacja jako kluczowa metoda wspierająca dostępność uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” odbyła się 23 października 2025 roku i była wydarzeniem o wyjątkowym znaczeniu dla środowiska edukacyjnego i terapeutycznego.

Miejscem spotkania był Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie, co symbolicznie podkreśliło cel konferencji: podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie warsztatu pracy w zakresie wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydarzenie zgromadziło interdyscyplinarne grono specjalistów, w tym: pedagogów specjalnych, logopedów oraz terapeutów, co umożliwiło wymianę doświadczeń i wiedzy z różnych perspektyw. Udział wyjątkowej grupy odbiorców świadczył o rosnącej świadomości i pilnej potrzebie opracowania skutecznych strategii zapewniających pełną dostępność komunikacyjną wszystkim uczniom, bez względu na ich wyzwania.
Program konferencji został skonstruowany w sposób celujący w kompleksowe podejście do problematyki komunikacji. Nie ograniczał się wyłącznie do teorii, lecz kładł silny nacisk na praktyczne aspekty diagnozy i terapii.
Głównym celem konferencji było dostarczenie uczestnikom gotowych i efektywnych rozwiązań do codziennej pracy z uczniami o złożonych potrzebach komunikacyjnych, obejmujących zarówno metody Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej (AAC), jak i innowacyjne technologie. Wystąpienia prelegentów miały charakter przekrojowy, prezentując zarówno perspektywę psychologiczno-logopedyczną, jak i najnowsze osiągnięcia w dziedzinie neurotechnologii i wdrażania systemów AAC w placówkach edukacyjnych.
Ważnym punktem spotkania był wykład Pauliny Rutki, Prezes Fundacji GenerAACja z Krakowa, pt. „Szkoła otwarta na AAC – wsparcie dla uczniów o złożonych potrzebach edukacyjnych”. Wystąpienie wniosło cenne, systemowe i praktyczne wskazówki do pracy z dziećmi o złożonych potrzebach komunikacyjnych.
Szeroką perspektywę diagnozy i terapii zapewniły wystąpienia reprezentantów spółki Biomed Neurotechnologie: Moniki Knychalskiej-Zbierańskiej, doktor nauk społecznych, neurologopedy, surdologopedy, która omówiła „Kompleksowe zastosowanie Metody Warnkego w terapii logopedycznej i treningu słuchowym” oraz Tomasza Koptasia, wiceprezesa spółki Biomed Neurotechnologie z Wrocławia, który wygłosił wykład pt. „Neurotechnologie w diagnozie i terapii”.
Druga część konferencji poświęcona była na prezentację konkretnych rozwiązań wprowadzanych w szkołach. Anna Kuśmierska, wykładowca akademicki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, pedagog specjalny, przedstawiciel firmy MÓWIK, przeprowadziła wykład „Komunikacja to proces –praktyczne rozwiązania i codzienna praca z uczniami ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi w Zespole Szkół Specjalnych nr 45 w Częstochowie”.
Konferencję zakończył wykład Katarzyny Kandory, neurologopedy i oligofrenopedagoga z Centrum Logopedii „Szeliga” w Częstochowie pt. „Kluczowa rola komunikacji w codziennym życiu dziecka z niepełnosprawnością”.
 
 
 
 





