Wybrane elementy arteterapii i biblioterapii jako forma wspomagająca pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela
Sylwia Kurcab nauczyciel-konsultant i Katarzyna Kucharzewska nauczyciel bibliotekarz przeprowadziły dwa szkolenia dla nauczycieli Wybrane elementy arteterapii i biblioterapii jako forma wspomagająca pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela. 3 października 2025 r. odbyło się webinarium, natomiast 6 października 2025 r. warsztaty stacjonarne.

Prowadzące szkolenia omówiły, jak w prosty i kreatywny sposób dotrzeć do uczniów i wesprzeć ich rozwój emocjonalny i społeczny. Zaprezentowały różnorodne metody pracy z uczniem, a także pokazały jak stworzyć bezpieczną
i inspirującą przestrzeń do nauki.
Pani Sylwia Kurcab, opowiedziała na czym polega terapeutyczna moc sztuki. Podkreśliła, że arteterapia (terapia sztuką) jest bardzo popularną i rozwijającą się formą wsparcia, która wykorzystuje proces twórczy (malarstwo, rysunek, muzykę, teatr, ruch itp.). Narzędzia te służą do wyrażania emocji, pracy nad sobą i rozwoju osobistego. Podkreśliła w swojej wypowiedzi, że nie chodzi o stworzenie „pięknego" dzieła, ale o proces tworzenia i refleksję nad nim. Działania w ramach terapii przez sztukę pozwalają bowiem w bezpieczny sposób wyrażać emocje, redukować stres, budować samoświadomość i pracować nad trudnościami.
Uczestniczki spotkania pracowały z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, posługując się różnymi narzędziami wypowiedzi artystycznej. Sztuka stała się alternatywnym językiem dla osób, które mają trudności w wyrażaniu słowami myśli, uczuć i traumatycznych przeżyć. Obraz, rzeźba czy ruch umożliwiły niewerbalne ujawnienie ukrytych konfliktów i emocji. Sam akt tworzenia (np. intensywne bazgrolenie, improwizacja muzyczna i ruchowa) działała jako kanał wentylacyjny dla stłumionych emocji, takich jak złość, lęk czy frustracja. Skupienie na pracy manualnej i sensoryczne zaangażowanie wyciszyło układ nerwowy, obniżyło poziom napięcia.
Z kolei Katarzyna Kucharzewska przedstawiła metodę biblioterapii jako metodę pracy z uczniem przy wykorzystaniu książki, opowiadania, bajki terapeutycznej czy innego materiału czytelniczego. Zaprezentowała przydatne narzędzia, metody i techniki biblioterapeutyczne oraz literaturę terapeutyczną dotyczącą poczucia własnej wartości, emocji, praw dziecka, wartości życiowych i odporności psychicznej. Grupa poznała także jak pracować z tekstem biblioterapeutycznym na zajęciach.
Prowadzące spotkania, zaprezentowały pomoce dydaktyczne oraz omówiły zasady jak konstruować scenariusze zajęć terapeutycznych, a także zasady budowania atmosfery terapeutycznej. Grupa warsztatowa wzięła udział w licznych zabawach i ćwiczeniach integracyjnych i twórczych przy muzyce klasycznej, by lepiej zrozumieć swoje emocje, rozwijać samoświadomość, nawiązywać relacje w grupie.
Wspólnie z uczestniczkami odkryłyśmy niezwykłą moc arteterapii i biblioterapii, a proces twórczy zbudował poczucie wzajemnego wsparcia.
Wszystkim uczestniczkom spotkania dziękujemy za zaangażowanie w warsztat.
Sylwia Kurcab, Katarzyna Kucharzewska
Zdjęcia: Katarzyna Kucharzewska





