„e-Tutoring w wiejskiej szkole” – Podsumowanie
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie realizował w latach 2012–2014 projekt systemowy pn. „e-Tutoring w wiejskiej szkole”, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.
Projekt ten skierowany był do czynnych zawodowo nauczycielek i nauczycieli pracujących w szkołach wiejskich na terenie województwa śląskiego.
ZAŁOŻENIA
Głównym jego celem było podniesienie umiejętności posługiwania się narzędziami technologii informacyjnych i komunikacyjnych, efektywnego wykorzystywania platformy e-learningowej MOODLE i narzędzi społecznościowych (Web 2.0) w pracy dydaktycznej, jak również spopularyzowanie idei e-Tutoringu (gdzie „Tutor” oznacza mądrego nauczyciela, służącego radą i potrafiącego umiejętnie wyznaczyć uczniowi szlak poszukiwań a przedrostek „e” wiedzę i umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu) w realiach społeczeństwa informacyjnego.
Poprzez uczestnictwo w projekcie nauczyciele poznali nowe metody kształcenia poprzez zwiększenie umiejętności:
– efektywnego wyszukiwania informacji w Internecie, a także zapoznania się z prawem autorskim i licencjami Creative Commons,
– wykorzystania platformy e-learningowej MOODLE w edukacji,
– tworzenia bloga i mikrobloga edukacyjnego,
– tworzenia szkolnego lub klasowego kanału YouTube,
– prowadzenia projektów edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi społecznościowych (Facebook).
KONFERENCJE
Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie „e-Tutoring w wiejskiej szkole” zobowiązany był uczestniczyć w szkoleniu online (kursie e-learningowym), a także wykonać jedno zadanie z modułu merytorycznego spośród proponowanych: założyć własny kurs e-learningowy na platformie MOODLE / założyć szkolny/klasowy kanał w serwisie YouTube / stworzyć oficjalny profil klasy/szkoły/nauczyciela na portalu społecznościowym Facebook / założyć własny blog/mikroblog edukacyjny), a także wziąć udział w dwóch konferencjach: otwierającej i podsumowującej projekt.
I konferencja otwierająca dla grupy 144 nauczycielek i nauczycieli z terenów wiejskich województwa śląskiego odbyła się 12.11.2012 roku w Auli „Forum” Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie. Zaproszono na nią również przedstawicieli samorządu terytorialnego województwa śląskiego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Kuratorium Oświaty w Katowicach.
Organizację konferencji poprzedziły wielomiesięczne przygotowania logistyczne, techniczne i merytoryczne, m.in. przeprowadzono kampanię reklamową w lokalnych stacjach radiowych, prasie, w Internecie oraz poprzez marketing bezpośredni.
Zarówno pierwsza jak i każda kolejna konferencja była podzielona na dwie części. Część wstępna, tzn. organizacyjna skupiała na sobie głównie zagadnienia związane z kwestią formalną oraz techniczną projektu. Przedstawiano na niej podstawowe założenia i cele projektu a także eksponowano organizację współfinansującą. Dodatkowo prezentowano również ciekawą aplikację webową Prezi. I konferencję otworzyła dyrektor RODN „WOM” w Częstochowie Grażyna Kawecka-Karaś, a osobami prowadzącymi byli: koordynator projektu Ernest Pidzik oraz asystentka ds. postępu rzeczowego Katarzyna Wilk.
Druga część dydaktyczna (trwająca 90 minut) prowadzona była przez dydaktyków z firmy Vm.pl, którzy wygrali przetarg na szkolenie nauczycieli w projekcie „e-Tutoring w wiejskiej szkole”. Podczas I konferencji firmę tę reprezentowali: Jakub Aleksandrowicz, Waldemar Żygadło oraz Leszek Lewoc. W czasie szkolenia uczestnicy mogli poznać resztę składu trenerskiego poprzez videocasty z YouTube’a. Połączono się również poprzez system Vidcom z Bydgoszczą, gdzie obecny był Wojciech Hermanowski. Dzięki obecności trenerów uczestnicy mogli na bieżąco zadawać pytania oraz brać udział w dyskusji związanej z wyborem odpowiedniego modułu.
WSPARCIE DLA UCZESTNIKÓW/UCZESTNICZEK
RODN „WOM” w Częstochowie wychodząc naprzeciw uczestnikom, udostępniał przez cały okres trwania szkoleń salę komputerową z dostępem do Internetu (na zasadzie „kawiarenki internetowej”) wszystkim tym, którzy z różnych względów nie dysponowali warunkami technicznymi koniecznymi do uczestnictwa w kursie e-learningowym. Ponadto wszyscy uczestnicy mieli zapewnione wsparcie merytoryczne w postaci synchronicznych konsultacji online (podobne do spotkań „na żywo”, ale z wykorzystaniem Internetu), których udzielali podczas kursu trenerzy prowadzący poszczególne moduły szkolenia.
W ramach szkolenia wszyscy uczestnicy otrzymali dostęp do interaktywnych materiałów dydaktycznych (np. samouczków, filmów instruktażowych) oraz podręcznika szkolenia, który zawiera kompendium wiedzy z zakresu tematycznego kursu. Dzięki tym materiałom oraz stałemu wsparciu trenerów prowadzących szkolenie w łatwy sposób nauczycielki i nauczyciele opanowali obsługę narzędzi nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz zostali przeszkoleni do zastosowania ich podczas pracy z uczniami, którzy stali się wówczas pośrednimi odbiorcami.
Uczestnicy, którzy ukończyli szkolenie zostali zaproszeni na jedną z pięciu otwartych konferencji podsumowujących projekt, na których otrzymali zaświadczenia oraz podręczniki szkolenia. Podczas tych konferencji trenerzy podsumowywali daną edycję, pokazując i omawiając najciekawsze i najlepsze zadania końcowe wypracowane przez uczestników szkolenia.
ZESPÓŁ
Zespół projektowy tworzyli:
mgr Ernest Pidzik – koordynator projektu;
mgr Liliana Kaźmierczak – asystentka projektu;
mgr Katarzyna Wilk – specjalistka od postępu rzeczowego;
mgr Agnieszka Marszał – główna księgowa;
inż. Robert Pachla – informatyk (2014)
mgr Michał Szulkin – informatyk (w latach 2012–2013)
„e-Tutoring w wiejskiej szkole” statystycznie
Edycja I 12.11.2012-17.12.2012
Liczba uczestników/uczestniczek rozpoczynjących szkolenie – 144
Liczba uczestników/uczestniczek kończących szkolenie – 137
Odsetek 95,1%
Edycja II 28.01.2013-04.03.2013
Liczba uczestników/uczestniczek rozpoczynjących szkolenie – 144
Liczba uczestników/uczestniczek kończących szkolenie – 138
Odsetek 95,8%
Edycja III 08.04.2013-15.05.2013
Liczba uczestników/uczestniczek rozpoczynjących szkolenie – 144
Liczba uczestników/uczestniczek kończących szkolenie – 133
Odsetek 92,3%
Edycja IV 28.10.2013-03.12.2013
Liczba uczestników/uczestniczek rozpoczynjących szkolenie – 129
Liczba uczestników/uczestniczek kończących szkolenie – 114
Odsetek 88,3%
Edycja V 10.03.2014-15.04.2014
Liczba uczestników/uczestniczek rozpoczynjących szkolenie – 159
Liczba uczestników/uczestniczek kończących szkolenie – 154
Odsetek 96,8%
Łącznie w kursie „e-Tutoring w wiejskiej szkole” brało udział 720 nauczycieli i nauczycielek z terenów wiejskich województwa śląskiego, z czego 678 ukończyło szkolenie (94,2%). We wszystkich edycjach brały udział 662 kobiety oraz 58 mężczyzn, którzy reprezentowali 16 powiatów i 72 gminy.
Powiat | Gminy |
powiat będziński: | Mierzęcice, Psary; |
powiat bielski: | Bestwina, Jasienica, Kozy, Porąbka, Wilamowice; |
powiat cieszyński: | Chybie, Hażlach, Istebna, Skoczów, Zebrzydowice; |
powiat częstochowski: | Blachownia, Dąbrowa Zielona, Janów, Kamienica Polska, Kłomnice, Koniecpol, Konopiska, Kruszyna, Lelów, Mstów, Mykanów, Olsztyn, Poczesna, Przyrów, Rędziny, Starcza; |
powiat gliwicki: | Gierałtowice, Pilchowice, Rudziniec, Sośnicowice, Toszek; |
powiat kłobucki: | Kłobuck, Krzepice, Lipie, Miedźno, Opatów, Panki, Popów, Przystajń, Wręczyca Wielka; |
powiat lubliniecki: | Boronów, Ciasna, Herby, Kochanowice, Koszęcin, Pawonków, Woźniki; |
powiat mikołowski: | Ornontowice; |
powiat myszkowski: | Koziegłowy, Niegowa, Poraj; |
powiat pszczyński: | Miedźna, Pawłowice, Pszczyna, Suszec; |
powiat raciborski: | Kornowac, Krzanowice; |
powiat rybnicki: | Czerwionka-Leszczyny, Jejkowice; |
powiat tarnogórski: | Świerklaniec; |
powiat wodzisławski: | Mszana; |
powiat zawierciański: | Irządze, Kroczyce, Łazy, Ogrodzieniec, Szczekociny, Zawiercie; |
powiat żywiecki: | Lipowa, Łodygowice, Ślemień. |
OPINIE O PROJEKCIE
Dla zespołu projektowego najważniejsze były oceny uczestników po zakończeniu szkolenia, którzy w ankiecie podsumowującej kurs wyrażali swoje zdanie na jego temat. Oto niektóre z wypowiedzi:
„W dogodnym dla siebie czasie mogłam przechodzić kolejne etapy szkolenia. Nabyte umiejętności, szczególnie prowadzenie bloga, wykorzystałam w pracy z uczniami, we współpracy z rodzicami i w promowaniu mojej działalności w szkole”.
„To, co wręcz urzekło mnie w powyższym projekcie, była to możliwość samokształcenia w dowolnym miejscu i czasie. Kolejne „odsłony” nieskończonych pokładów wiedzy, jakie kryły się w poszczególnych modułach natchnęły mnie tak wieloma pomysłami, dzięki którym będę mogła uatrakcyjnić swe lekcje, że wręcz nie posiadam się z radości, gdy zacznę je „wprowadzać w czyn” J”.
„Atrakcyjnie przygotowany, motywujący i pomimo internetowej formy dający stałe poczucie kontaktu z żywym człowiekiem. W porównaniu do wielu szkoleń i projektów, w których jako nauczyciele bierzemy udział, ten projekt umożliwił mi zdobycie nowych, wymiernych umiejętności. Na pewno nie pozostanie po nim tylko nowy papierek do teczki”.
„Szkolenie wymaga dużej samodyscypliny, dynamiki i konkretów. Nauczyłam się wielu nowych umiejętności, o których tylko słyszałam, ale nie sądziłam, że wykorzystam to w swojej pracy dydaktycznej”.
„Najbardziej podobało mi się tworzenie bloga, nie wiedziałam, że to takie proste. Dzięki kursowi spróbowałam i przekonałam się, że jestem w stanie temu podołać”.
„… w końcu przestałam się bać Internetu”.
„Myślę, że nie było takich trudności, których nie mogłam pokonać. Co najwyżej przerabiałam moduł po raz drugi i trzeci… aż do skutku”.
„…Kurs godny polecenia. Nie miało się wrażenia zmarnowanego czasu, jak to czasem niestety bywa przy okazji różnych kursów czy szkoleń dla nauczycieli”.
„Świetne szkolenie – powinny być kolejne edycje organizowane w konkretnych placówkach dla rad pedagogicznych”.
„Powinien być obowiązkowy dla wszystkich nauczycieli w szkole”.
więcej zdjęć na stronie projektowej – zobacz