INSPIRATORIUM 2025 – IV EDYCJA
Dobrostan nauczyciela – siła, którą warto pielęgnować
📍 Hotel Dąbrówka, Gmina Niegowa
🗓 19-20 września 2025 r.
🎓 Kurs doskonalący dla nauczycieli 15 godz. dyd.
Zapraszamy na wyjątkowe, dwudniowe spotkanie IV Inspiratorium edukacyjnego „Odnaleźć w sobie dziecko”, wyjazdowy kurs doskonalący, stworzony z myślą o tych, którzy na co dzień troszczą się o innych – nauczycielach. Spotkamy się jak zawsze w malowniczym miejscu – Hotelu „Dąbrówka” w gminie Niegowa, by wspólnie odkrywać, jak dbać o własny dobrostan w świecie pełnym wyzwań.
💚 Co na Ciebie czeka?
✨ Warsztaty:
Jak dbać o dobrostan psychiczny w świecie stresu, niepewności i przeciążenia
Tańce ludowe i zabawy – radość i energia z tradycji
Muzyka, ruch i relaks jako narzędzia wzmacniające
🔥 Wieczorne ognisko z gitarą i wspólnym śpiewaniem
🎶 Muzyczne niespodzianki i chwile integracji
🌟 Atmosfera pełna inspiracji, życzliwości i wzajemnego wsparcia
To będzie czas dla Ciebie – aby się zatrzymać, złapać oddech, naładować baterie i wrócić do pracy z nową energią i spokojem.
Zapisz się już dziś – liczba miejsc ograniczona!
📞 Kontakt: Jadwiga Mielczarek, nauczyciel-konsultant RODN „WOM” w Częstochowie, tel. 34 360 60 04 wew. 212, e-mail: j.mielczarek@womczest.edu.pl
dr Agnieszka Leszcz-Krysiak, nauczyciel-doradca metodyczny RODN „WOM” w Częstochowie, tel.600 121 185, e-mail: leszcz-krysiak@womczest.edu.pl
🌐 Rejestracja: https://www.womczest.edu.pl/szkolenie/iv-inspiratorium-edukacyjne-odnalezc-w-sobie-dziecko
Zainwestuj w siebie – bo Twój dobrostan ma znaczenie.
PROGRAM SZKOLENIA
IV Inspiratorium edukacyjne „Odnaleźć w sobie dziecko”
Cel ogólny:
wspieranie nauczycieli w budowaniu własnego dobrostanu psychicznego i fizycznego oraz wyposażanie ich w narzędzia praktyczne do pracy z dziećmi z wykorzystaniem kultury ludowej i edukacji przez ruch.
Cele szczegółowe:
Uczestnicy:
- poznają model PERMA dobrostanu wg Martina Seligmana i przełożą go na praktykę codziennej pracy,
- poznają koncepcję Okna Tolerancji i zastosują ją w kontekście radzenia sobie ze stresem,
- doświadczą, że szczęścia można się uczyć – poprzez refleksję i praktyczne ćwiczenia,
- nauczą się prostych metod autoregulacji w świecie przeciążenia i niepewności,
- wezmą udział w warsztatach „zabawa – ruch – dobrostan”,
- poznają tańce, piosenki i zabawy ludowe jako narzędzie wspierania współpracy i integracji oraz dobrostanu dzieci i własnego,
- opracują własny plan dbania o dobrostan psychofizyczny w pracy zawodowej,
- poznają aktualne wymagania i możliwości związane z awansem zawodowym, widząc je w perspektywie osobistego dobrostanu,
- wymienią doświadczenia zawodowe z innymi nauczycielami.
Szczegółowy opis programu:
Kurs prowadzony jest w formie stacjonarnej.
Składa się z dwóch modułów merytorycznych (razem 15 godzin dydaktycznych).
Moduł I – Uczestnicy poznają znaczenie kultury tradycyjnej w edukacji i jej wpływ na dobrostan nauczyciela i ucznia. W części warsztatowej wezmą udział w tańcach, śpiewie i zabawach ludowych, które wspierają integrację, rytmikę i radość wspólnego działania. Zdobędą praktyczne narzędzia do pracy z dziećmi oraz do budowania własnej odporności i energii.
Integralnym elementem modułu będzie wizyta studyjna w Szkole Podstawowej Fundacji „Elementarz” w Łutowcu – spotkanie z Marią Lorek, która podzieli się doświadczeniami wdrażania tradycji i nowoczesnych metod w edukacji.
W module znajdą się również treści dotyczące: Awansu zawodowego nauczyciela
w perspektywie dobrostanu, uczestnicy dokonają analizy aktualnych wymagań awansu zawodowego oraz poznają narzędzia pozwalające dokumentować działania rozwijające dobrostan własny i uczniów. Część warsztatowa poświęcona będzie refleksji nad tym, jak łączyć rozwój zawodowy z troską o siebie, tak aby awans stał się elementem wspierającym, a nie obciążającym codzienną pracę nauczyciela.
Moduł II – Uczestnicy zapoznają się z modelem PERMA M. Seligmana oraz koncepcją Okna Tolerancji jako praktycznym narzędziem radzenia sobie ze stresem. W części warsztatowej przećwiczą proste techniki ruchowe, oddechowe i refleksyjne wspierające autoregulację. Celem modułu jest zbudowanie własnych strategii dbania o dobrostan w pracy zawodowej i życiu codziennym.
W tym module uczestnicy wezmą też udział w warsztatach „Zabawa – ruch – dobrostan”, opartych na Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej. Tworząc dynamiczne obrazy z muzyką, plastyką i rytmem, odkryją jak proste formy ruchu wspierają rozwój dziecka, integrację grupy oraz dobrostan nauczyciela.
Wymagania i zasady oceniania
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest 100% uczestnictwo w kursie, aktywny udział w warsztatach.
Literatura:
Martin Seligman, Pełnia życia. PERMA i nauka szczęścia,
Magdalena Dziedziak-Wawro, Alfabet szczęścia z coachingiem w tle i kotem na kolanach, Katowice, Wydawnictwo KOS, 2018,
Magdalena Dziedziak-Wawro, Opowieści Szczęścia. 50 lekcji dobrostanu, Jaworzno, Wydawnictwo Positive Life, 2020,
D. Siegel, Psychowzroczność. Mózg i sztuka przekształcania umysłu,
Dorota Dziamska, Edukacja przez ruch. Fale, spiralki, jodełki, zygzaki, Nowa Era, Warszawa, 2005,
Dorota Dziamska, Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki, Nowa Era, Warszawa, 2005,
Raport OECD, Teachers’ Well-being and Workload,
Artykuły i materiały warsztatowe autorskie: Fiszki emocji, Opowieści Szczęścia,